Lubuska Izba Rolnicza » Archiwum bloga » POLSKIE OWOCE I WARZYWA PODBIJAJĄ EUROPĘ? fRUIT LOGISTICA 2009 W BERLINIE
Główna » Aktualności, Targi rolnicze i dożynki

POLSKIE OWOCE I WARZYWA PODBIJAJĄ EUROPĘ? fRUIT LOGISTICA 2009 W BERLINIE

Autor: Red. dnia 13 lutego 2009

Brak rozbudowanej logistyki i dystrybucji naszych świeżych owoców i warzyw –to największa przeszkoda w zwiększeniu tempa sprzedaży polskich produktów, jednych z najlepszych jakościowo w Europie.

    W ciągu zaledwie kilku lat w krajach Europy Środkowo-Wschodniej pojawili się silni producenci świeżych warzyw i owoców, uznani  w  handlu międzynarodowym. Potencjał Europy Wschodniej, która  specjalizuje się i  ukierunkowuje bardzo wzrósł, np. Polska przoduje w produkcji pieczarek, porzeczek,  jabłek, wiśni i truskawek.

    Podczas Międzynarodowych Targów Owoców i Warzyw  Fruit Logistica w Berlinie (4-6 luty) największych na świecie w tej dziedzinie – polskich producentów reprezentowało 42 wystawców. Mimo wysokich kosztów stoisk, ok. 10 tys. euro, jak twierdzą zapytani przedstawiciele kilku firm – „Nie byłoby nas tutaj, gdyby to się nie opłacało” – D.Woźniak z Rajpolu.

    Europejski rynek doceniają poprzez swój udział w targach  bardzo odległe państwa – Kamerun, Chile, Chiny, Serbia, nawet państwa arabskie – Jordania, Algieria, itp.

    Szkoda, iż region lubuski, jako województwo za miedzą – nie prezentuje swojego potencjału w tym zakresie. Faktem jest, iż potrzebne jest tu wysokie zorganizowanie się producentów, np. w formie grup producenckich, dotąd mamy jedną prężną grupę Hortus.  Holandia 90 % swojej produkcji w tym zakresie  zbywa poprzez grupy i giełdy. W Polsce tylko 6 % rynku owoców i warzyw sprzedawane jest w tej formie. A mimo to – „Polskie pieczarki są bezkonkurencyjne na europejskim rynku – powiedział prof. Eberchard Makosz, światowy ekspert ds. sadownictwa.

    Promocja polskich owoców i warzyw  powinna  być szerzej wspomagana a targi Fruit Logistyka to doskonała przepustka na zdobycie światowych rynków.

    W tym roku w panelach dyskusyjnych zaproponowano ze strony organizatora Forum nt. Polski pod nazwą – „Poland – jako nowy duży gracz w Europie?”. Wydaje się jednak, że mimo tej szansy- specjalistycznej promocji z udziałem prasy  fachowej – spotkanie pozostało bez żadnego echa. Nie było wydarzeniem medialnym  „wschodzącego tygrysa” największego producenta  jabłek w Europie (2,5 mln ton) i lidera w produkcji owoców miękkich! Tak więc obawy dotychczasowych państw wiodących w zakresie produkcji warzyw i owoców, Hiszpanii, Francji, Włoch – pozostały rozwiane. Brak  szerokiej promocji, rozwiniętej dystrybucji, zbyt małe inwestycje w  systemy opakowań  są sporą bolączką polskich producentów owoców i warzyw.

    Dodać należy, iż na targach widocznym trendem był  punkt widzenia konsumenta. Gotowe zapakowane warzywa, nawet obrane ziemniaki, rozdrobnione świeże warzywna sałatki, umyte i pokrojone liście sałat różnych gatunków pod potrzeby gospodyń domowych a raczej osób prowadzących aktywny tryb życia i pracy.

    Średnia na jednego mieszkańca w spożyciu owoców i warzyw w Niemczech to 208 kg rocznie. Rynek ten ma wyraźną  tendencję wzrostową  i w Polsce.

     Pozytywne jest to, iż coraz więcej producentów i eksporterów polskich owoców wystawia się w Berlinie a  jabłka, ziemniaki, pomidory, grzyby, papryka  czy ogórki podbijają  rynki i konsumentów z całego świata.

mp

Digg this!Dodaj do del.icio.us!Stumble this!Dodaj do Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!Dodaj do Yahoo!
  Copyright ©2024 Lubuska Izba Rolnicza, wszystkie prawa zastrzeżone.