POSIEDZENIE GORZOWSKIEJ RADY POWIATOWEJ LIR
W dniu 08.12.2011r. obradowała Gorzowska Rada Powiatowa LIR. Spotkanie otworzył i prowadził przewodniczący rady Czesław Hładki. Na spotkanie zaproszono Starostę Gorzowskiego, naczelnika Wydziału Geodezji, oraz przedstawicieli ARiMR i ANR.
Starosta Gorzowski Józef Kruczkowski oceniając mijający rok, powiedział że był to kolejny rok niekorzystny dla rolników: przymrozki, susza, podtopienia, huragan. Odnosząc się do niedawno powołanej spółki wodnej w Lubiszynie wyraził przekonanie, że powoływanie spółek wodnych doprowadzi do szybszego uregulowania problemów melioracyjnych w rejonie. Oświadczył, że jeżeli zajdzie uzasadniona potrzeba nieodpłatnego przekazania rowu melioracyjnego rolnikowi, który został przypisany starostwu, wystąpi w tej sprawie do wojewody. Wyraził zdziwienie że Lubuska Izba Rolnicza nie została zaproszona do prac w Komitecie Sterującym projektu „Aktywna ochrona ptaków wodnych i błotnych na terenie Polderu Północnego w Parku Narodowym „Ujście Warty” . Bagna są dobre”, realizowanego przez Park Narodowy „Ujście Warty” oraz Stowarzyszenie Ptaki Polskie.
Marcin Cyganiak przedstawiciel Biura Powiatowego ARiMR przedstawił szczegółową informację o ilości złożonych wniosków o płatności obszarowe, z tytułu ONW, rolnośrodowiskowe, zalesienia i renty strukturalne. Na dzień obrad wydanych zostało 95% decyzji przyznających płatności. Opóźnienia wystąpią w przypadku realizowania przez rolnika programów rolno środowiskowych na obszarze Natura 2000 ponieważ granice tego obszaru nie pokrywają się z granicami działek ewidencyjnych, co powoduje utrudnienie i wydłużenie przeprowadzenia kontroli administracyjnej.
Następnie głos zabrał Marek Dominiak, przedstawiciel Biura Wsparcia Inwestycyjnego ARiMR, który również poinformował o ilości złożonych wniosków na działania obsługiwane przez Biuro. Rolnik ma możliwość 2-krotnego uzupełnienia wniosku. W przypadku niedopełnienia przez rolnika zobowiązań będą miały miejsce windykacje.
Zastępca dyrektora OT ANR Marian Bień omówił najważniejsze zmiany, jakie obowiązują od 3 grudnia br., a które zostały wprowadzone mocą nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Zmiana tej ustawy powoduje jednocześnie zmianę ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz o ubezpieczeniu społecznym rolników. Ustawa przewiduje wydzielenie do 30% gruntów z dzierżawionego areału (z dzierżaw o pow. powyżej 428 ha). Grunty te będą sprzedawane w drodze przetargu ograniczonego na powiększenie gospodarstw. Wyłączenia będą się odbywały za zgodą dzierżawców. W przypadku braku zgody, dzierżawca taki nie będzie miał prawa pierwszeństwa nabycia po zakończeniu umowy dzierżawy. Obecnie w przetargu ograniczonym może wziąć udział rolnik który jest zameldowany w danej gminie co najmniej 5 lat. Kolejną zmianą jest obniżenie z 20% do 10% wpłaty ceny którą należy uiścić przed zawarciem umowy sprzedaży nieruchomości, w przypadku rozłożenia spłaty należności na roczne lub półroczne raty. Dotyczy to nabywania gruntów rolnych. Ustawa zezwala na sprzedaż bez przetargu, w uzasadnionych przypadkach, niedużych nieruchomości, dla uporządkowania terenu.
Ostatnim punktem posiedzenia była informacja na temat możliwości przeprowadzenia scalania i wymiany gruntów w ramach wsparcia finansowego ze środków unijnych.
Wyczerpujących wyjaśnień odnośnie obowiązujących procedur oraz przebiegu procesu scalenia udzielił Krzysztof Janicki – Naczelnik Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego. Scalenie gruntów można przeprowadzić w jednej lub kilku wsiach bądź w ich częściach. Postępowanie scaleniowe może być wszczęte na wniosek ponad 50% właścicieli gospodarstw rolnych położonych na projektowanym obszarze scalenia lub na wniosek właścicieli gruntów których łączny obszar przekracza połowę powierzchni projektowanego obszaru scalenia. Postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta, który jest beneficjentem działania w ramach PROW 2007-2013. Pan Naczelnik podkreślał, że proces scaleniowy wymaga zaangażowania wielu osób.
Na koniec spotkania Andrzej Pawelec podzielił sie uwagami oraz przedstawił napotkane problemy i trudności w związku z działaniami organizacyjnymi i powołaniem Spółki Wodnej w Lubiszynie.
Zamykając posiedzenie Przewodniczący złożył wszystkim serdeczne życzenia świąteczno-noworoczne oraz pomyślności w Nowym Roku.
E.R.
GALERIA: