Główna » Aktualności, Wyróżnione

MRIRW W SPRAWIE PROPOZYCJI STAŁEGO WYDŁUŻENIA TERMINU SKŁADANIA WNIOSKÓW

Autor: Red. dnia 15 kwietnia 2025

W odpowiedzi na wniosek samorządu rolniczego o stałe wydłużenie terminu składania wniosków do 30 czerwca oraz dopasowanie terminu składania wniosków do aktualizacji ortofotomap, resort rolnictwa przekazał poniższe wyjaśnienia.

“(…) W ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (ustawa o PS WPR), utrzymano dotychczasowy, podstawowy termin naboru wniosków (15 marca – 15 maja) oraz podobnie jak we wcześniej obowiązujących przepisach, przewidziana została możliwość wydłużenia tego terminu.

Celem takiego podejścia było m.in. zapewnienie właściwego przygotowania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) do prawidłowej i terminowej obsługi złożonych wniosków oraz do naliczania zaliczek na poczet płatności.

Decyzje dotyczące wydłużenia terminu składania wniosków podejmowane były z uwzględnieniem szczególnych okoliczności i po przeanalizowaniu konkretnych przesłanek występujących w danym roku.

Postulowana przez Państwa zmiana przepisów tj. wydłużenie na stałe terminu składania wniosków obszarowych, wiąże się ze zmianą ustawy o PS WPR.
W związku z tym, że proces legislacyjny dotyczący zmiany ustawy jest długotrwały, składa się z wielu etapów, w tym konsultacji społecznych, zmiany w tym zakresie, obecnie tj. w czasie trwania kampanii składania wniosków obszarowych nie są możliwe.

Niemniej jednak, przekazywane przez Państwa argumenty zostaną przeanalizowane, a wyrażane stanowisko zostanie wzięte pod uwagę, w przypadku kolejnych prac nad zmianą ww. ustawy.

Jednocześnie, odnosząc się do poruszonych w Państwa piśmie kwestii, pragnę zapewnić, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na bieżąco monitoruje realizację poszczególnych instrumentów wsparcia i uwzględnia – w sytuacjach, gdy jest to możliwe i zasadne – postulaty w zakresie uproszczeń.

Przykładowo, wprowadzenie systemu automatycznego deklarowania w odniesieniu do wsparcia do bydła i do krów było analizowane przez MRiRW we współpracy z ARiMR i uznano, że z uwagi na obowiązujący w ramach obu tych płatnościach górny limit zwierząt, do których mogą zostać przyznane płatności, taki sposób deklarowania nie przyczyniłby się do uproszczenia.

Odpowiadając na kwestię dotyczącą składania załączników/oświadczeń, należy mieć na uwadze, że zgodnie z przepisami UE1, wniosek o przyznanie pomocy zawiera m.in. w stosownych przypadkach – wszelkie dokumenty potwierdzające niezbędne do ustalenia warunków kwalifikowalności i innych stosownych wymogów w odniesieniu do danej interwencji.

W ramach, wspomnianego w piśmie, ekoschematu Dobrostan zwierząt, każdy wariant/praktyka polega na realizacji określonych podwyższonych warunków dobrostanowych i każdy z nich wymaga weryfikacji czy został zrealizowany zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby uzyskać płatność dobrostanową z tego tytułu. Co do zasady do potwierdzenia realizacji każdej praktyki wymagany jest jeden dokument, np. w przypadku realizacji praktyki polegającej na zapewnieniu zwiększonej co najmniej o 20% powierzchni bytowej wymagany jest plan poprawy dobrostanu zwierząt, a w przypadku praktyki polegającej na zapewnieniu wypasu rolnik wybiera czy składa rejestr czy oświadczenie o zapewnieniu wypasu. Dokumenty potwierdzające realizację danej praktyki są niezbędne, gdyż w innych bazach danych 1 art. 6 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2022/1173 nie są zbierane takie informacje (np. o powierzchni przeznaczonej dla opasów w budynku inwentarskim, czy też informacje o liczbie krów wypasanych przez 120 dni w okresie pastwiskowym).
Część z tych dokumentów rolnik, rzeczywiście, może złożyć dopiero po zakończeniu realizacji wymogów w ramach danego wariantu/praktyki dobrostanowej, tj. w terminie 15-21 marca roku następującego po roku złożenia wniosku o przyznanie płatności dobrostanowej.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rolników wprowadzono wiele uproszczeń w realizacji ekoschematu Dobrostan zwierząt, np. wspomniana już możliwość wyboru udokumentowania realizacji praktyki polegającej na zapewnieniu bydłu wypasu/wybiegu poprzez prowadzenie i złożenie w ARiMR rejestru wypasu/wybiegu albo poprzez złożenie stosowanego oświadczenia. Ujednolicono również terminy, w których rolnicy dostarczają dokumenty potwierdzające realizację poszczególnych wariantów/praktyk.

Ponadto w aplikacji eWniosekPlus dla kampanii 2024 r. dodano funkcjonalność („Dok. uzupełniające”) umożliwiającą wypełnienie oraz zatwierdzanie dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów w ramach danego wariantu/praktyki dobrostanowej składanych w terminie 15-21 marca 2025 r. (rejestry/oświadczenia).
Wprowadzona funkcjonalność eliminuje konieczność drukowania, ręcznego podpisywania i skanowania dokumentów. W ramach tej funkcjonalności dla kampanii 2025 r. jest możliwość przesłania dokumentów składanych w trakcie postępowania oraz w przypadku rejestrów istnieje możliwość bieżącego prowadzenia rejestru i wskazywania tam odpowiednich zdarzeń, przy czym dane identyfikacyjne zwierząt zaciągane są do rejestrów automatycznie z systemu IRZPlus.

Odnosząc się do kwestii aktualizacji ortofotomap, uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami UE (art. 2 ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) 2022/1172), państwa członkowskie zapewniają aktualizację informacji dotyczących wszystkich działek referencyjnych w systemie identyfikacji działek rolnych (LPIS), co najmniej raz na trzy lata. Ponadto, państwa członkowskie co roku uwzględniają wszystkie dostępne informacje z wniosku geoprzestrzennego, systemu monitorowania obszarów lub innego wiarygodnego źródła.

 Biorąc pod uwagę powyższe, obowiązkiem ARiMR jako agencji płatniczej jest utrzymywanie w stanie aktualności baz danych referencyjnych LPIS oraz wykorzystywanie na bieżąco wszystkich dostępnych materiałów źródłowych stanowiących podstawę modyfikacji tych danych. Źródłem zmian danych LPIS są między innymi: informacje o zmianach w sposobie użytkowania gruntu zasygnalizowane przez rolnika, nowe ortofotomapy przedstawiające zmiany użytkowania gruntu, informacje pochodzące z wyników kontroli.
Działania w tym zakresie podlegają także corocznej ocenie m.in. przez Komisję Europejską. Jak informuje ARiMR, wdrożony system umożliwia wykonywanie na bieżąco aktualizacji danych LPIS przez wykwalifikowanych i przeszkolonych pracowników Agencji. ARiMR zapewnia, że podejmuje wszelkie działania, aby udostępniane informacje były wiarygodne, tak aby ułatwić proces składania wniosków o przyznanie pomocy. Pracownicy ARiMR wyjaśniają także szczegółowo każdy problem i wątpliwość odnoszące się do danych LPIS oraz dokonywanych zmian i modyfikacji.”

Pismo KRIR >>> otwórz

Pismo MRIRW >>> otwórz

Digg this!Stumble this!Dodaj do Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!
  Copyright ©2025 Lubuska Izba Rolnicza, wszystkie prawa zastrzeżone.