POSIEDZENIE ZIELONOGÓRSKIEJ RADY POWIATOWEJ LIR
W dniu 17 października 2024 r. w siedzibie Lubuskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Zielonej Górze odbyło się posiedzenie Zielonogórskiej Rady Powiatowej LIR. Spotkanie poprowadził Rafał Nieżurbida – przewodniczący Rady, a uczestniczyli w nim oprócz członków Rady, zaproszeni rolnicy i goście w osobach: Agata Bobrowska – z-ca Lubuskiego Lekarza Weterynarii i Natalia Fręśko z Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Zielonej Górze, Leszek Kaźmierczak-Piwko z-ca dyrektora LOR ARiMR w Zielonej Górze i Jacek Socha kierownik Biura Wsparcia Inwestycyjnego ARiMR w Gorzowie Wlkp. oraz prezes LIR Andrzej Kałek.
Następnie przewodniczący przywitał zaproszonych gości i oddał głos z-cy dyrektora LOR ARiMR, który, jako gospodarz obiektu, również przywitał obecnych na spotkaniu i życzył owocnych obrad. Powiedział także o współpracy Agencji z rolnikami i podkreślił, że biura i pracownicy w ramach swoich kompetencji starają się pomagać rolnikom.
Zgodnie z porządkiem obrad o przedstawienie szczegółowych informacji o możliwości skorzystania z pomocy w ramach interwencji: I.10.4 Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu przewodniczący obrad poprosił Jacka Sochę. Kierownik BWI przedstawił m.in. kto może ubiegać się o pomoc, tj. rolnik (osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, wspólnicy spółki cywilnej prowadzący działalność rolniczą w ramach spółki cywilnej) lub grupa rolników.
Powiedział również jakich inwestycji dotyczy pomoc, a mianowicie:
1) budowy nowych:
- a) zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych płynnych,
- b) płyt do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych stałych;
2) przebudowy lub zakupu zbiorników, lub przebudowy płyt, o których mowa w pkt. 1;
3) budowy lub przebudowy innych budowli wykorzystywanych do produkcji rolniczej;
4) zakupu maszyn lub urządzeń wykorzystywanych do produkcji rolniczej;
5) budowy, zakupu lub instalacji elementów infrastruktury technicznej lub wyposażenia wpływających bezpośrednio na warunki prowadzenia działalności rolniczej
– wymienionych w załączniku 1 do Wytycznych szczegółowych dla interwencji I.10.4.
W przypadku grupy rolników wsparcie może być przyznane wyłącznie na zakup maszyn lub urządzeń wykorzystywanych do produkcji rolniczej oraz na inwestycje niematerialne (np. zakup licencji).
Jest to wsparcie z pulą krajową w wysokości 930 mln. zł. Przy maksymalnym wsparciu w wysokości 200 tyś. zł pomoc uzyska niespełna 5000 rolników, których punktacja w skali kraju będzie najwyższa. Według rolników i członków Rady, ciężko będzie uzyskać ilość punktów, która da cień nadziei na uzyskanie wsparcia. O zainteresowaniu tą interwencją świadczy duża ilość merytorycznych pytań w tej materii. Nie mniej jednak wszyscy zauważają szereg nieścisłości w przedstawianych wytycznych, dlatego też kierownik BWI prosi, aby w razie jakichkolwiek wątpliwości przesyłać pytania do centrali ARiMR.
Kolejnym tematem, o który wnioskowali rolnicy to realne zagrożenie lubuskich stad bydła zarażeniem chorobą niebieskiego języka. Według medialnych doniesień zarażone stada zgłoszone zostały po niemieckiej stronie ok. 100 km od polskiej granicy. Informacje są również o zachorowaniach po czeskiej stronie. Temat przedstawiła Natalia Fręśko oraz Agata Bobrowska z WIW w Zielonej Górze. Jak się okazuje choroba niebieskiego języka atakuje nie tylko bydło ale też inne zwierzęta przeżuwające takie jak owce, kozy, a także sarny, jelenie, a nawet wielbłądy oraz antylopy. Jest to choroba, która na terenie Polski podlega obowiązkowi zwalczania, natomiast nie przenosi się na inne gatunki zwierząt gospodarskich i domowych oraz na ludzi, co oznacza, że produkty pochodzące od przeżuwaczy takie jak: mięso, mleko, skóry, wełna, itp. nie stanowią zagrożenia dla zdrowia człowieka. Zwierzęta nie zarażają się bezpośrednio od siebie, a przez owady z rodzaju Culicoides (rodzina kuczmany) za pośrednictwem ich kłująco-ssącego aparatu gębowego oraz przez krew i nasienie. Bydło zakaża się znacznie częściej niż owce, ale objawy występują rzadko i choroba przebiega w łagodniejszej postaci niż u owiec. Po przechorowaniu bydło może stać się nosicielem zarazka co prowadzi do zakażania owadów i przenoszeniu wirusa za ich pośrednictwem na zwierzęta zdrowe. Z uwagi na długi okres wylęgania choroby objawy kliniczne u bydła mogą nie być widoczne nawet do 60-80 dnia po zakażeniu. Jednakże jeśli wystąpią można zaobserwować gorączkę, ślinotok, zaczerwienienie i obrzęk błony śluzowej jamy ustnej, owrzodzenie opuszki zębowej i niekiedy końca języka, przekrwiony, obrzękły, siny i wystający z jamy ustnej język, zapalenie koronki i tworzywa racic, będące przyczyną kulawizny, u krów mlecznych łuszczenie się naskórka strzyków i tworzenie strupów, ronienia, rodzenie zdeformowanych cieląt, przy czym deformacje dotyczą najczęściej głowy. W celu ochrony zwierząt przed chorobą należy: wystrzegać się zakupy zwierząt pochodzących z niewiadomego źródła, bez świadectwa zdrowia, zapewnić opiekę lekarsko – weterynaryjną w gospodarstwie, zwalczać owady w pomieszczeniach gospodarskich, w których przebywają zwierzęta, a w przypadku zauważenia objawów niezwłocznie zgłosić ten fakt powiatowemu lekarzowi weterynarii albo wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta). Zgłoszenie podejrzenia wystąpienia choroby niebieskiego języka jest obowiązkiem, którego niedopełnienie stanowi wykroczenie.
W punkcie wolne wnioski członkowie rady rozmawiali m.in. o szacowaniu strat popowodziowych, o protokołach, które nie obejmują wszystkich upraw oraz o utylizacji płodów rolnych i rekultywacji gruntów popowodziowych.
Na koniec przewodniczący podziękował wszystkim za przybycie na posiedzenie Rady i zamknął obrady.
Paweł Sas