ROLNICY CHCĄ UTYLIZOWAĆ AZBEST
– PROSZĄ GMINY O WEJŚCIE DO PROGRAMU
Lubuska Izba Rolnicza wystąpiła z pismem do Urzędów Miast, Urzędów Miast i Gmin, Urzędów Gmin informując o możliwości wejścia do programu usuwania azbestu i tym samym otrzymania dofinansowania na te działania. Oto treść pisma:
“W myśl rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 jednostki samorządu terytorialnego zostały zobligowane do opracowania programów usuwania wyrobów zawierających azbest na poziomie wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Zgodnie z w/w rozporządzeniem powstał „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 na 2032”, którego celem jest wyeliminowanie negatywnych skutków zdrowotnych i środowiskowych spowodowanych azbestem, poprzez usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest.
W związku z licznymi zapytaniami od rolników oraz mieszkańców obszarów wiejskich naszego województwa dotyczących sposobu usuwania oraz składowania azbestu Lubuska Izba Rolnicza przypomina, że istnieje możliwość całkowitego zwrotu kosztów demontażu, transportu i składowania odpadów zawierających azbest. O 100% dofinansowanie ponoszonych kosztów mogą ubiegać się osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, jednostki i zakłady budżetowe w tych gminach, które przeprowadziły inwentaryzację azbestu. Gminy posiadające taką inwentaryzacje oraz opracowany i przyjęty uchwałą Rady Gminy gminny program mogą wystąpić
o te środki do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszty związane np. z nowym pokryciem dachowym ponosi właściciel nieruchomości. Prace związane z demontażem produktów zawierających azbest powinny wykonywać osoby ze specjalną formą zgody administracyjnej – decyzją zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.
Również istnieje potrzeba aby Gminy przeprowadzały działania edukacyjno – informacyjne skierowane do mieszkańców. Działanie te powinny mieć na celu skłonienie właścicieli nieruchomości do wypełnienia nałożonego na nich ustawowo obowiązku usunięcia wyrobów zawierających azbest. Gminy powinny zadbać, aby formularze
na podstawie, których dokonywana ma być ocena stanu nieruchomości pod kątem obecności azbestu i stopnia jego zużycia, były dostępne w urzędzie oraz na stronie internetowej gminy.
Gminy powinny służyć pomocą swoim mieszkańcom na temat wymaganych procedur usuwania, zabezpieczania, wywożenia i składowania azbestu. Informacje te powinny znaleźć się na stronie internetowej urzędu gminy, na tablicach informacyjnych w jego budynku, ulotkach i plakatach, a także być przekazywane podczas spotkań
z mieszkańcami.
Usuwanie wyrobów zawierających azbest, szczególnie w przypadku elementów budowlanych jest kosztowne i wymaga odpowiednich nakładów finansowych. Istnieje jednak możliwość uzyskania wsparcia ze strony krajowych funduszy na ochronę środowiska. Znaczącą rolę ma tutaj Gmina, gdyż uczciwa i rzetelna inwentaryzacja oraz opracowany i przyjęty uchwałą Rady Gminy gminny program są jedynym sposobem na uzyskanie wsparcia finansowego na cele związane z usuwaniem azbestu.
Inicjująca rola samorządu terytorialnego w tych działaniach jest bardzo ważna, bowiem wielu mieszkańców nie będzie stać na pokrycie kosztów usunięcia azbestu samodzielnie, a w konsekwencji będzie on nadal stanowił zagrożenie.”
Red.