WALNE ZGROMADZENIE LUBUSKIEJ IZBY ROLNICZEJ
W dniu 27 stycznia br. w Lubuskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Kalsku odbyło się I Walne Zgromadzenie Lubuskiej Izby Rolniczej w 2022 roku.
Głównym celem spotkania było podjęcie ważnych dla Lubuskiej Izby Rolniczej, uchwał dot. sprzedaży nieruchomości przy ul. Batorego w Zielonej Górze oraz zakupu lokali użytkowych w budynku przy ul. Kożuchowskiej, w którym to od lat mieści się siedziba izby. Obrady Walnego Zgromadzenia LIR otworzył i poprowadził, wybrany na przewodniczącego, prezes LIR Stanisław Myśliwiec.
Na wstępie, w słowach powitania skierowanych do wszystkich przybyłych, podziękował za obecność mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią, a gospodarzowi obiektu – dyrektorowi Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego – za udostępnienie sali.
W posiedzeniu po raz pierwszy uczestniczył nowo powołany dyrektor LODR – Wojciech Szadel. Wobec powyższego przewodniczący obrad zaproponował, aby delegaci do Walnego Zgromadzenia LIR przedstawili krótko rodzaj prowadzonej przez nich działalności rolniczej. Po wystąpieniu członków samorządu, głos zabrał W. Szadel, który witając wszystkich, wyraził zadowolenie, iż LODR często wybierany jest na organizowane przez LIR spotkania. Zapewnił o swojej gościnności na przyszłość. Następnie został poproszony o przedstawienie swojej osoby. Podkreślił, iż bardzo bliskie jest mu rolnictwo, a szczególnie jego tematyka społeczna i prawna. Dzięki pracy w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jaką wykonywał przez ostatnie lata, kwestie dopłat oraz różnych programów wspierających rolnictwo są mu dobrze znane, a powołanie na funkcję dyrektora LODR w Kalsku uważa za cenne doświadczenie. Na zakończenie wypowiedzi zapewnił o chęci pomocy środowisku rolniczemu, które ze względu na patriotyzm, wciąż żywą tradycję i wiarę darzy wielkim szacunkiem.
W dalszej części posiedzenia, po stwierdzeniu przez przewodniczącego obrad kworum, przystąpiono do głosowania nad uchwałami w sprawie:
– nabycia nieruchomości w postaci lokali użytkowych,
– upoważnienia Zarządu LIR do zaciągnięcia kredytu na nabycie nieruchomości położonej w Zielonej Górze przy ul. Kożuchowskiej 15A oraz wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki na nieruchomościach,
– zbycia przez Lubuską Izbę Rolniczą w Zielonej Górze prawa własności nieruchomości położonej w Zielonej Górze przy ul. Batorego 128 B.
Wszystkie uchwały zostały podjęte jednomyślnie.
W drugiej części rozpoczęła się dyskusja oraz składano wolne wnioski. Wśród nich znalazła się propozycja ponownego wystąpienia do Krajowej Rady Izb Rolniczych z wnioskiem aby zwróciła się, wg kompetencji do odpowiednich organów, o podjęcie działań mających na celu zmianę przepisów dotyczących problemu utylizacji odpadów pochodzących z działalności rolniczej – folii, sznurków, siatek, agrowłókniny, opon.
Obowiązujące zapisy prawne oraz uruchomiony program „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej” prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie rozwiązały tego problemu. Nałożony na gminy obowiązek udostępniania informacji o adresach punktów odbioru przedmiotowych odpadów jest spełniany, jednak dla rolnika nie jest praktycznie żadną pomocą. Wskazanie punktu odbioru odpadów odległego często o kilkadziesiąt, a nawet setki kilometrów, do którego rolnik sam musi dowieźć odpady lub też możliwość ich odbioru, jednak często za bardzo wysoką opłatą, bezpośrednio z gospodarstwa, jednak z zastrzeżeniem odpowiedniej ich ilości (np. tak, by jeden transport pokrywał załadunek całego tira), w żaden sposób nie rozwiązuje problemu. Ponadto, mimo możliwości składania przez gminy wniosków o dofinansowanie w ramach powyższego programu, niewiele z nich taki wniosek złożyło. Głównym uzasadnieniem takiej sytuacji wskazywanym przez gminy, jest problem generowania dodatkowych kosztów, na ponoszenie których wiele z nich nie jest gotowych. Niechęć gmin w przystępowaniu do programu argumentowana jest także przepisami, zgodnie z którymi tworzywa sztuczne pochodzące z produkcji rolniczej traktowane są jako odpady przemysłowe, dlatego narzucanie na gminy zadania organizacji ich zbiórki i utylizacji jest wg nich nietrafione. Ponieważ, ten istniejący już od wielu lat, problem z odbiorem i utylizacją odpadów rolniczych, mimo wprowadzanych rozwiązań (nielicznych zresztą) stale narasta, członkowie WZ LIR jednogłośnie zawnioskowali o stworzenie i wprowadzenie takich rozwiązań prawnych, w których rolnik będzie miał większe możliwości pozbycia się wyprodukowanych w gospodarstwie odpadów – bez konieczności organizowania transportu na znaczne odległości, czy też obowiązku składania do gmin specjalnych wniosków.
Kolejnym wnioskiem, złożonym przez Marka Strzelczyka, była prośba o przedłożenie do KRIR pisma, dotyczącego zainicjowania zmian w prawie, dzięki którym zablokowane zostanie naliczanie obciążeń publiczno-prawnych od odszkodowań dla rolników za wywłaszczenie ich własności. Treść wniosku:
Zgodnie z odpowiedzią na interpelację poselską 28039 podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Filipa Świtała z 2 stycznia 2019 r. „Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174) – dalej: ustawa o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.”
Rolników szczególnie dotykają przepisy o wywłaszczeniach w związku z inwestycjami drogowymi, na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. „o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych”. Odszkodowanie jest formą rekompensaty za przejęcie własności i pomniejszenie go o podatek VAT lub jakikolwiek inny jest zwyczajnie nieuczciwe, niezależnie od przeznaczenia przedmiotu odszkodowania, jak również od charakteru potencjalnego podatnika (rolnik „vatowiec”, rolnik ryczałtowy). Jeśli odszkodowanie jest zawsze naliczone jako kwota netto to podczas wypłaty nie należałoby go pomniejszać. Wywłaszczenie jest szczególnym sposobem pozbawienia obywatela własności prywatnej, które może zostać dokonane jedynie przez organ władzy państwowej. Trudno mieć zaufanie do Państwa, które najpierw pozbawia swojego obywatela całego lub części majątku, a następnie opodatkowuje należne mu odszkodowanie.
Decyzją Walnego Zgromadzenia LIR obydwa wyżej przedstawione wnioski zostały zgłoszone do Krajowej Rady Izb Rolniczych.
Na zakończenie Prezes Stanisław Myśliwiec podziękował wszystkim za przybycie, czym zamknął obrady I Walnego Zgromadzenia LIR w 2022 r.
A. Jędrzejko