ZIELONA KSIĘGA – POTRZEBA PROMOWANIA SMAKÓW EUROPY
Europejska oferta rolna i spożywcza jest różnorodna i bogata, jednak słabo promowana.
Komisja Europejska przygotowała w 2011 r. Zieloną Księgę w zakresie potrzeb promocji i informacji o produktach rolnych, dotyczącą celów jakie ma realizować polityka promocyjna na rynku wewnętrznym oraz zewnętrznym, a także narzędzi ich realizacji.
Kluczowe zagadnienia Księgi
Do kogo należy kierować politykę informacyjną i promocyjną dotyczącą produktów rolnych, aby sprostała rynkowi i zapewniała większą europejską wartość dodaną?
Potencjał lokalnego rolnictwa nie jest wystarczająco wykorzystywany. Rynki regionalne i lokalne są ważnym miejscem spotkań producentów i konsumentów. Pozwalają na wnoszenie wkładu w miejscowy rozwój, oraz dostęp do bardzo różnorodnych produktów, zakorzenionych w bliskiej tradycji i sposobie życia.
Jakie działania informacyjne i promocyjne należałoby wprowadzić, aby przyczynić się do zwiększenia roli rynków regionalnych i lokalnych?
Należy wzmocnić więź między Europejczykami i rolnictwem. Konieczne jest zachęcanie do konsumpcji produktów europejskich, zarówno przez poprawę wizerunku produktów, jak i przybliżając europejskie systemy jakości konsumentom.
W tym celu należy informować konsumentów poprzez różne formy kampanii o:
Europejskich normach produkcji: europejskie rolnictwo słynie z surowych wymogów w zakresie higieny, ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt oraz norm produkcyjnych.
Informacje dotyczące zrównoważonego odżywiania: programy zachęcające do spożycia owoców i warzyw aby poprawić nawyki żywieniowe, umiarkowanego spożycia alkoholu.
Europejskie systemy jakości3, takie jak np. oznaczenia: CHNP, CHOG, GTS, rolnictwo ekologiczne, regiony najbardziej oddalone, zapewniają konsumentom wysoką jakość produktów, w szczególności pod względem smaku, pochodzenia i metod produkcji.
KE poleca współpracę między państwami członkowskimi w celu uzupełniania kampanii promocyjnych z sektorem prywatnym i popierać ich synergie. Ponadto proponuje stymulację konsumpcji dodatkowymi programami np. produktów mleczarskich, itp.
Programy te, najczęściej współfinansowane przez wszystkie zainteresowane strony (UE, organizacje zawodowe i państwo członkowskie), z reguły trwają trzy lata. Dotyczą one jednego lub kilku produktów lub znaków jakości i jak na razie ich zasięg w Europie jest niewystarczający.
KE poleca również wzmocnić pozycję europejskiego rolnictwa na światowym rynku, gdyż eksportujemy głównie napoje alkoholowe poza UE.
WIEPRZOPEDIA.pl – SMAKI POLSKIE
Jednym z krajowych projektów promocyjnych realizowanych przez Izby Rolnicze formie kampanii jest „Smaki polskie-Wieprzowina-polska tradycja” ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.
Celem portalu jest promowanie wśród konsumentów wieprzowiny, jako wartościowego i smacznego składnika codziennej diety oraz umożliwienie konsumentowi odnalezienie w interesującej go okolicy, detalicznych placówek handlowych i gastronomicznych oferujących mięso i markowe wyroby mięsa wieprzowego.
Obalamy mity o przekonaniu konsumentów, że wieprzowina ma wpływ na choroby krążenia. Ilość cholesterolu w mięsie nie różni się istotnie między gatunkami zwierząt. Wg Instytutu Żywności nie poziom cholesterolu a ilość spożytej tkanki tłuszczowej decyduje o poziomie konsumpcji cholesterolu w diecie.Wyroby z wieprzowiny mają wielowiekową polską tradycję, konsumujemy rocznie ok.42 kgmięsa wieprzowego. Polecamy więc dobre i zdrowe potrawy oraz polskich producentów.
Zapraszamy chętne placówki do promocji – wpiszemy Was do naszej bazy na witrynie wieprzopedia.pl! Kontakt Biuro LIR!